ដោយៈគង់ សូរិយា

ភ្នំពេញៈ ការ​ផ្ទេរ​ដីធ្លី​នៅ​កម្ពុជា​មាន​ទម្រង់​ជា​ច្រើន​ ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​នីតិបុគ្គល​សាធារណៈ​ និង​ឯកជន​។​ សិទ្ធិ​ផ្ទេរ​អចលនវត្ថុ​ទៅ​អ្នក​ផ្សេង​ និង​ទទួល​បានការ​ការពារ​ពី​ការ​ផ្ទេរ​ដោយ​បង្ខំ​ ជា​ប្រការ​សំខាន់​នៃ​សន្តិសុខ​កម្មសិទ្ធិ​ដីធ្លី​។​

ជា​ពិសេស​ លទ្ធភាព​ផ្ទេរ​ដី​ជា​ប្រភព​មួយ​នៃ​គុណ​តម្លៃ​ សម្រាប់​ម្ចាស់​ដី​ប្រើប្រាស់​សិទ្ធិ​នោះ​ ដើម្បី​ទទួល​បានការ​ផ្គត់ផ្គង់​ជា​ឥណទាន​ ឬ​ការ​ប្រើប្រាស់​ជា​គុណ​តម្លៃ​កាន់តែ​ខ្ពស់​។​ ទោះជា​យ៉ាងនេះ​ក្តី​ ចំណុច​នេះ​អាច​ជា​មូលហេតុ​នៃ​ភាព​គ្មាន​ដីធ្លី​ និង​ភាព​ក្រីក្រ​សម្រាប់​ប្រជាជន​កម្ពុជា​ជា​ច្រើន​។

អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​បាន​រាយការណ៍​ថា​ អវត្តមាន​នៃ​កិច្ច​ការពារ​រឹង​មាំ​ និង​មាន​ប្រសិ​ទ្ធ​ភាព​ អាច​សបញ្ជាក់​ថា​ សុវត្ថិភាព​ដី​ ធ្លី​នៅ​តែ​ផុយ​ស្រួយ​ ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​អ្នកកាន់កាប់​ដី​តូចតាច​ងាយ​ប្រឈម​ នឹង​ហានិភ័យ​នៃ​ការ​លក់​ដី​ដោយ​បង្ខំ​ ឬ​គ្មាន​អត្ថប្រយោជន៍​ និង​ការ​បណ្តេញ​ចេញពី​ដី​ដោយ​បង្ខំ​។

គោលនយោបាយ និងក្របខ័ណ្ឌគតិយុត្តិ
ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​គោលនយោបាយ​សន្តិសុខ​ដីធ្លី​ រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​បាន​សន្យា​ចុះបញ្ជី​កម្មសិទ្ធិ​ដីធ្លី​ និង​ទប់ស្កាត់​ជម្លោះដីធ្លី​។​ ការ​ផ្ទេរ​ដីធ្លី​ គឺជា​កត្តាចាំបាច់​សម្រាប់​ជោគជ័យ​នៃ​គោលនយោបាយ​នេះ​ ដោយសារ​តែ​ការ​ផ្ទេរ​ ដែល​មិន​ត្រូវ​បាន​កត់ត្រា​ក្នុង​បញ្ជី​ដីធ្លី​ អាច​ធ្វើ​ឲ្យ​មាន​ជម្លោះដីធ្លី​រវាង​អ្នក​ទាមទារ​ជាន់​គ្នា​។​

​បទ​ប្បញ្ញត្តិ​ច្បាប់​លម្អិត​ក្បោះក្បាយ​ ដែល​គ្រប់គ្រង​លើ​ការ​ផ្ទេរ​ដី​ឯកជន​ ដែល​ពី​មុន​មាន​ចែង​នៅ​ក្នុង​ច្បាប់​ភូមិបាល​ឆ្នាំ​២០០១​ ត្រូវ​បាន​លុប​ចោល​មួយ​ចំនួន​ធំ​ ដោយ​ច្បាប់​ស្តី​ពី​ការ​អនុវត្ត​ក្រមរដ្ឋប្បវេណី​ ដែល​ចូល​ជា​ធរមាន​តាំងពី​ឆ្នាំ​២០១១​។​

អ្វី​ដែល​មាននៅ​ក្នុង​ច្បាប់​នេះ​បានចែង​ថា​ ដើម្បី​ចង​ជា​កាតព្វកិច្ច​ កិច្ចសន្យា​ផ្ទេរ​ដី​ទាំងអស់​ត្រូវ​តែ​ចុះបញ្ជី​ ដែល​អាច​ធ្វើ​ឡើង​នៅ​ក្រោយ​ពី​ការ​បង់ពន្ធ​សម​ស្រប​ ។ ភោគី​ស្របច្បាប់​ដែល​មិន​មាន​ប្លង់​រឹង​ និង​អាច​បញ្ជាក់​ការ​កាន់កាប់​ នៅ​មុន​ពេល​ដែល​ច្បាប់​នេះ​ចូល​ជា​ធរមាន​ អាច​ផ្ទេរសិទ្ធិ​កាន់កាប់​ទៅ​ឱ្យ​បុគ្គល​ផ្សេង​បាន​។

ក្រៅពី​នេះ​ រដ្ឋាភិបាល​កម្ពុជា​អាច​ផ្ទេរសិទ្ធិ​ដីធ្លី ​ទៅ​ផ្នែក​ឯកជន​តាម​រយៈ​សម្បទាន​ដី​សេដ្ឋកិច្ច​ សម្បទាន​ដី​សង្គមកិច្ច​ ដី​សហគមន៍​ជនជាតិ​ដើម​ភាគតិច​ និង​ព្រៃ​សហគមន៍​។​ លើស​ពី​នេះ​ រដ្ឋាភិបាល​ អាច​តម្រូវ​ឲ្យ​ម្ចាស់​ដី​ឯកជន​ផ្ទេរ​ដី​ប្រគល់​ដី​ឱ្យ​រដ្ឋ​ ដែល​ជា​អ្នកមាន​សិទ្ធិ​ធ្វើការ​ដកហូត​ដើម្បី​បម្រើ​ឲ្យ​ផលប្រយោជន៍​ជាតិ​ និង​សាធារណៈ​ ដោយ​មាន​ផ្តល់​សំណង​ដោយ​យុត្តិធម៌​ សម​ស្រប​ និង​ជា​មុន​។​

​បញ្ហាប្រឈម​
រាល់​ការ​ផ្ទេរ ​ដី​ចុះបញ្ជី​ និង​មាន​ប័ណ្ណកម្មសិទ្ធិ​ ត្រូវ​តែ​ចុះបញ្ជី​ជាមួយ​អាជ្ញាធរ​សុរិយោដី​ ។

លក្ខខណ្ឌ​ នេះ​មាន​គោលបំណង​បី​ដូចជា ការ​ធានា​ភាព​ត្រឹមត្រូវ​ និង​និរន្តរភាព​យូរអង្វែង​នៃ​កំណត់​ត្រា ​អចលនវត្ថុ​ដោយ​ធ្វើ​បច្ចុប្បន្នភាព​បញ្ជី​ដីធ្លី​ ការ​ផ្តល់​ប័ណ្ណកម្មសិទ្ធិ​ដល់​ម្ចាស់​ថ្មី​ និង​ការ​ធានា​ថា​ មានការ​បង់ពន្ធ​សម​ស្រប​។ ​ទោះបីជា​សិទ្ធិកម្មសិទ្ធិ​ចុះបញ្ជី​ មាន​សារៈសំខាន់​ ការ​ចុះបញ្ជី​លើ​ការ​ផ្ទេរ​ដី ​ត្រូវ​បាន​រំពឹង​ទុក​ថា​មាន​តិច​ជាង​៧៥%​។​ យ៉ាងនេះ​ក្តី​ មិន​មាន​ទិន្នន័យ​ផ្លូវការ​ដើម្បី​បញ្ជាក់​ពី​ចំណុច​នេះ​ឡើយ​ ។

អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ រាយការណ៍​ថា​ ដីធ្លី​នៅ​កម្ពុជា​ជា​ញឹកញយ​ មិន​មានការ​ចុះបញ្ជី​ទេ​ ដោយសារ​តែ​ការ​ចំណាយ​ខ្ពស់​ (​ទាំង​ផ្លូវការ​ ឬ​ក្រៅផ្លូវការ​ គឺ​មិន​ច្បាស់លាស់​)​ ព្រម​ជាមួយនឹង​ការ​អនុវត្ត​ប្រព័ន្ធ​កត់ត្រា ​អចលនវត្ថុ​ក្រៅផ្លូវការ​ ។ភស្តុ​តាង​ថ្មីៗ​បង្ហាញ​ថា​ លក្ខ​ខណ្ឌ​នៃ​ការ​ចុះបញ្ជី​ការ​ផ្ទេរ​ដីធ្លី ​ធ្វើ​ឲ្យ​មិនសូវ​មានការ​ជួញដូរ​ជា​ផ្លូវការ​នៅ​លើ​ទីផ្សារ​។​

អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ​ បាន​អះអាង​ថា​ បរាជ័យ​ក្នុង​ការ​កត់ត្រា​លើ​ការ​ផ្ទេរ​ដីធ្លី​ បង្កើត​ឱ្យ​មាន​បញ្ហា​ជា​ច្រើន​ សម្រាប់​ម្ចាស់​កម្មសិទ្ធិ​បន្ទាប់​។ បើ​មិន​មានការ​ចុះបញ្ជី​ នោះ​ក៏​មិន​មាន​កំណត់​ត្រា ​ជា​ផ្លូវការ​ណា​ផ្សេង​អំពី​កម្មសិទ្ធិ​ ទទួលស្គាល់​ជា​ស្របច្បាប់​ លើកលែងតែ​ការ​ចុះបញ្ជី​ការ​ចុង​ក្រោយ​នៅ​ក្នុង​បញ្ជី​កម្មសិទ្ធិ​។​

ជា​ផលវិបាក​ ម្ចាស់​កម្មសិទ្ធិ​បន្ទាប់​ដែល​មិន​បាន​ចុះបញ្ជី​ទាំងអស់​ តែង​បាត់បង់​សិទ្ធិ​លើ​ដី​ទិញ​រួច​ នៅ​ក្នុង​ដំណើរការ​ដោះស្រាយ​ជម្លោះដីធ្លី​។

ការកែលម្អ និង​វឌ្ឍនភាពសម្រាប់​ថ្ងៃ​អនាគត
នៅ​ឆ្នាំ​ ២០១០​ រដ្ឋាភិបាល​បាន​ចាត់វិធានការ​ក្តៅ​ ក្នុង​ការ​ការពារ​សន្តិសុខ​កម្មសិទ្ធិ​ដីធ្លី​នៅ​ពេល​មាន​ ការ​អនុម័ត​ច្បាប់​អស្សាមិក​រណ៍​។​ ច្បាប់​នេះ​គ្របដណ្តប់​លើ​ដំណើរការ​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​អាច​កាន់កាប់​ដី​កម្មសិទ្ធិឯកជន​។​ ច្បាប់​នេះ​កំណត់​ថា​ រដ្ឋាភិបាល​អាច​ដកហូត​ដីធ្លី ​សម្រាប់​តែ​គម្រោង​ហេដ្ឋារចនាសម្ព័ន្ធ​រូប​វន្ត​​​បុគ្គល ដើម្បី​បម្រើ​ឲ្យ​ផលប្រយោជន៍​ជាតិ​ និង​សាធារណៈ​ប៉ុណ្ណោះ​។

ច្បាប់​នេះ​បាន​តម្រូវ​ឲ្យ​ម្ចាស់ ​អចលនវត្ថុ​ដែល​ត្រូវ​បាន​ដកហូត​ ទទួល​បាន​សំណង​យុត្តិធម៌​ និង​សម​ស្រប​ជា​មុន​ និង​បា​នប​ង្កើ​ក្របខ័ណ្ឌគតិយុត្តិ​សម្រាប់​ដំណើរការ​ដកហូត​នេះ​៕